Saturday, November 8, 2008

Nasi Dagang

Nasi Dagang merupakan sajian terkenal dari negeri Terengganu. Bahan utama tentulah beras nasi dagang. Ia juga dikenali dengan nama beras merah. Selain di pasar (terutama sebelah utara), beras ini juga ada dijual di sesetengah pasaraya.

Beras jenis ini agak mahal daripada beras biasa kerana keunikannya. Ia perlu direndam selama 4 hingga 5 jam sebelum digunakan. Jikalau sukar mendapatkan beras nasi dagang, boleh gunakan beras biasa dengan beras pulut.

Ada juga yang menggunakan beras wangi bercampur beras pulut tetapi hendaklah direndam terlebih dulu. Dengan cara ini ia mudah masak bila dikukus. Selain harum, beras wangi juga lembut berbanding beras biasa. Malah, untuk menjimatkan, ada yang menggunakan ketiga-tiga jenis beras. Nisbahnya ialah, 1 cawan beras nasi dagang, 1 cawan beras pulut dengan 3 cawan beras biasa.

Nasi Dagang wangi kerana campuran halba di dalamnya. Selain itu, halia yang dimasukkan juga boleh menghindari angin di dalam perut. Pastikan halia tidak terlalu tua kerana ia berurat dan sukar untuk dikunyah. Halia muda juga tidak terlalu kuning warnanya dan rasanya kurang payau.

Untuk mengukus nasi ini, pastikan rak pengukus dialas dengan kain net atau kain jaring berlubang halus. Ini adalah untuk mengelakkan beras jatuh ke dalam air kukusan. Pastikan kain jaring memenuhi seluruh rak supaya mudah hendak mengalihkan pulut ke dalam bekas besar dengan sekali angkat sahaja. Anda tidak perlu menceduknya. Memadai dengan mengangkat seluruh kain jaring. Kemudian terbalikkan di dalam bekas tadi.

Ikan yang sering digunakan sebagai lauk adalah ikan tongkol. Ikan ini juga dikenali sebagai ikan kayu, ikan tuna atau aye. Ikan ini sangat banyak didapati di sebelah Pantai Timur. Ia menjadi pilihan bila membuat gulai untuk nasi dagang. Anda perlu merebus atau mengukusnya dulu.
Selain ikan tongkol, boleh juga gunakan ikan tenggiri yang seakan-akan sama tetapi mempunyai isi yang lebih lembut. Ada pula yang sukakan ayam. Caranya adalah serupa kecuali perlu mencampurkan sedikit halia ke dalam bahan kisar. Ayam juga dijerang sekali dengan semua bahan lain dan tidak perlu direbus terlebih dulu.

Supaya gulai manis, biar air rebusan sejuk. Kemudian gunakan untuk memerah santan. Anda juga boleh sukat air rebusan dan tambah santan sebanyak mana yang diperlukan di dalam resipi. Ini mudah jika anda menggunakan santan di dalam kotak atau bungkusan plastik.

Kuah gulai yang dimasak tanpa ditumis terlebih dulu dikenali dengan gulai darat. Ia hanya perlu dikacau tanpa henti. Gulai begini tidak terasa muak memakannya kerana ia tidak mengandungi minyak. Jika tidak mahu menggunakan cili padi, boleh gantikan dengan cili merah dan hijau. Cili besar hendaklah dibelah 2 tidak putus. Manakala cili padi boleh diketuk supaya gulai bertambah pedas.

Supaya gulai lebih kuning, anda boleh masukkan serbuk kunyit atau gunakan kunyit hidup (campur dengan bahan kisar dan kisar halus). Untuk menjimatkan masa, boleh juga gunakan serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Sukatannya adalah separuh daripada yang dicatatkan di dalam resipi. Namun begitu, keharuman gulai akan berkurangan sedikit.

Jika suka, boleh campur belimbing buluh ke dalam gulai. Anda tidak perlu memasukkan asam gelugur kerana gulai akan menjadi masam. Bagi yang ingin mengurangkan penggunaan santan, boleh gunakan sebanyak 150 ml (dari ½ biji kelapa) bercampur 100 ml air. Bagi yang mahu menghindari santan, boleh juga gunakan susu cair tetapi hendaklah dicampur pada saat akhir, bersama dengan ikan dan cili. Pastikan gula hanya mendidih sekali selepas itu.

Nasi dagang dengan gulai ikan selalu dimakan bersama dengan acar mentah atau jelatah. Anda boleh masukkan apa saja sayur yang anda inginkan tetapi yang paling biasa adalah bawang besar, lobak merah dan timun. Acar ini jika dibuat terlalu awal akan mengeluarkan banyak air.

Sayur-sayuran itu juga akan kehilangan rasa ‘rangup’. Jika ingin yang lebih rangup, pastikan anda rendam timun dan lobak merah di dalam bekas berisi air kapur selama 30 minit. Kemudian bilas dan gunakan seperti biasa.

Nasi Dagang

400 g beras wangi
100 g beras pulut
5 ulas bawang merah - dihiris nipis
2 cm halia - dihiris halus memanjang
1 camca besar halba
250 ml santan (dari 1 biji kelapa)
1 camca teh garam
½ camca teh gula

Cara membuat:
1. Rendam beras wangi dan beras pulut selama 5 jam.
2. Toskan beras dan letak dalam rak pengukus.
3. Kukus selama 15 minit. Angkat, letak di dalam bekas besar.
4. Bilas dengan air biasa. Kukus lagi selama 10 minit.
5. Letak semula dalam bekas besar, gaul dengan garam, gula, santan dan campuran bawang dan halba.
6. Kukus selama 10 minit lagi kemudian angkat.

Gulai Ikan
2 camca besar biji ketumbar
1 camca teh jintan putih
500 gm kepingan ikan tongkol
2 keping asam gelugur
600 ml santan (1½ biji kelapa)
1 batang serai - dititik
1 camca besar kerisik
4 biji cili padi merah
4 biji cili padi hijau
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar
2 camca besar pes cili
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 cm lengkuas
2 biji buah keras

Cara membuat:
1. Goreng tanpa minyak ketumbar dan jintan. Bila wangi, tumbuk halus.
2. Rebus ikan dengan asam gelugur hingga masak.
3. Jerang rempah tumbuk, asam gelugur, santan, serai, kerisik, bahan kisar, garam dan gula.
4. Kacau selalu atas api sederhana hingga mendidih.
5. Masukkan ikan, cili merah dan cili hijau.
6. Bila mendidih semula, bolehlah diangkat.

Acar
1 biji timun
1 batang lobak merah
1 tangkai cili merah
2 hirisan nenas
½ labu bawang besar
2 camca besar cuka
1 camca besar
gulagaram secukupnya

Cara membuat:
1. Timun dipotong 3 cm, buangkan empulur. Hiris halus.
2. Potong lobak, cili merah, nenas dan bawang besar halus-halus.
3.Gaulkan dengan cuka, gula dan garam hingga sebati.

2 comments:

Anonymous said...

Hey therе I am so gгаteful I found your blοg,
I reallу found you by аccident, while I was lоoking on Digg foг something elsе,
Regardleѕs I am here noω аnd wοuld just likе
to saу cheers foг а rеmarkable pοst and a all гound enjoyable blοg (I аlѕo love the
thеme/design), І don�t have time to read through it all at
thе minute but I have book-markeԁ it and also aԁded уour RSS feеds, so when I hаve time I will be back to read much more,
Pleаse do kеep up the awesome ωoгk.



Ηere is mу website; cheap party pills

Anonymous said...

I used to be ablе to find goοd adѵicе from your blog posts.



Fеel freе to suгf tо my
wеbpage: herbal incense spice

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez