Saturday, November 8, 2008

Air Katira2

Versi yg berbeza:

Bahan untuk Sirap
(masak hingga gula larut)
2 cawan gula pasir

3 cawan air
2 helai daun pandan

Bahan-bahan lain
½ cawan khatira
½ cawan biji selasih
10 biji kembang semangkuk
1 tin susu cair
6 – 8 cawan air masak

1. Untuk Khatira – direndam semalaman dan dibuang segala kotoran dan dibilas beberapa kali dengan air bersih dan ditoskan. Ketepikan.
2. Untuk Kembang Semangkuk – direndam semalaman, buang biji dan segala kotoran dan kulitnya. Ambil isinya dan bilas dengan air bersih beberapa kali dan ditoskan. Ketepikan.
3. Untuk Biji Selasih – direndam didalam air panas sehingga ia kembang dan toskan.
4. Masukkan khatira, isi kembang semangkuk dan biji selasih kedalam jug. Tuangkan susu cair dan sirap gula yang telah disediakan. Masukkan air masak, kacau rata.
5. Akhir sekali masukkan beberapa ketulan air batu dan sedia untuk dihidang.

Tip: Jika anda ingin buat Air Khatira berwarna hijau, titikkan sedikit pewarna hijau dan boleh anda campurkan isi buah avocado kedalamnya. Untuk Air Khatira Bandung, boleh and gunakan Sirap Rose dan susu cair sama seperti kita buat Air Bandung. Anda boleh mendapatkan khatira di kedai orang India, ia juga dikenali dengan nama Karaya Gum. Kembang Semangkuk ada dijual di kedai sinseh.

Credit to:
http://manzan71.blogspot.com/

2 comments:

DAPUR ITU DUNIA KU said...

salam chef....selamat berkenalan...selalu masuk sini jadi silent reader....manzan71 dah bertukar ke http://izanmann.blogspot.com/

DAPUR ITU DUNIA KU said...

salam chef....selamat berkenalan...selalu masuk sini jadi silent reader....manzan71 dah bertukar ke http://izanmann.blogspot.com/

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez