Saturday, November 8, 2008

Barbeque

Bila mengadakan majlis di halaman, tiada yang lebih sesuai dan menyeronokkan daripada bar-be-que. Ia adalah kaedah memasak makanan dengan cara memanggang. Tidak sukar jikalau anda atau rakan-rakan pernah membuatnya. Memang sesuatu yang menggembirakan bila dapat berbual sambil menikmati bau makanan yang sedang dipanggang.

Jika anda tiada tempat memanggang khas, anda boleh nyalakan api di atas tanah. Kemudian gunakan dua tungku atau batu bata supaya kedudukan bahan yang anda ingin bakar lebih tinggi. Jika bara api terlalu dekat, makanan mudah hangus. Jangan nyalakan api tersebut di atas lantai simen. Alas terlebih dulu dengan zink atau sebarang kepingan besi atau keluli.

Memanggang juga boleh dilakukan di bawah gril. Hanya sesetengah ketuhar yang mempunyai elemen gril. Pastikan bahan diletakkan agak jauh daripada atas (bahagian gril). Letak bahan di atas redai yang telah disapu dengan minyak supaya ia tidak melekat. Redai pula hendaklah diletakkan di atas tin pembakar yang dilapik dengan foil.

Tujuan menggunakan redai adalah supaya cecair yang terbit daripada makanan akan terkumpul di dalam tin pembakar. Ini akan memastikan makanan masak dengan sempurna. Anda juga perlu merenjiskan makanan itu dengan sedikit bahan perap atau minyak. Dengan cara ini, makanan tidak akan menjadi kering. Ia juga akan mengempukkan daging dengan sempurna.

Bila memanggang, jangan suka menterbalikkan sesuka hati. Ini akan melambatkan daging masak. Biar ia keperangan terlebih dulu baru diterbalikkan. Sekiranya api menyala, alihkan daging atau ayam tersebut dengan segera. Kadangkala lemak daripada makanan itu dapat memarakkan api. Pastikan anda memanggang dengan bara sahaja. Jadi, pilihlah arang yang terbaik kerana ia mudah menjadi bara.

Jika hendak memerap lebih daripada 4 jam, letakkan di dalam peti sejuk. Keluarkan kira-kira sejam sebelum mula memanggang. Jika daging atau ayam dibiarkan pada suhu bilik dalam jangkamasa yang lama, bakteria akan membiak dengan cepat. Bakteria inilah yang boleh membuat anda berasa sakit perut.

Bila memilih steak untuk memanggang, carilah jenis striploin, rib-eye atau T-bone. Bahagian ini lebih lembut. Jika membeli daging di pasaraya, memang ada potongan khas untuk membuat steak. Selalunya ia adalah yang paling mahal kerana mudah empuk. Jika keliru, anda boleh tanyakan pada penjual.

Manakala daging kambing seharusnya yang mempunyai lapisan lemak. Lemak inilah dapat mengekalkan kelembutan kambing bila dipanggang. Jika di bahagian rusuk yang ada sedikit tulang, adalah lebih baik kerana ia lebih mudah untuk diterbalikkan. Untuk mendapatkan kambing bar-be-que yang lebih sedap, taburkan daun rosemary kering atau segar di atas kambing semasa memanggangnya.

Semasa membuat kuah atau sos, pastikan ia mendidih betul. Ini untuk memastikan semua bakteria yang mungkin ada di dalam bahan perap itu dihapuskan. Anda juga boleh menyediakan bahan sos berpandukan resipi. Jadi, tidak perlu menggunakan baki bahan perap. Ini adalah kerana kadangkala baki bahan perap tidak mencukupi untuk tetamu yang ramai.

Makanan bar-be-que yang biasa adalah udang, sotong dan ikan. Untuk memudahkan anda memanggang sotong, susun dalam bekas memanggang keluli yang berkepit. Anda juga boleh menggunakan skewer atau besi pemanggang khas. Ini dapat menjimatkan masa dibandingkan jikalau anda perlu menterbalikkan bahan tersebut satu-persatu.

Hidangan sampingan untuk bar-be-que lazimnya adalah campuran ubi kentang rebus, hirisan seleri, telur rebus bersama mayonis, sos Thousand Island, garam dan serbuk lada hitam. Untuk lebih enak, sajikan juga jagung yang sudah direbus kemudian disapu dengan mentega dan serbuk perisa makanan kemudian dipanggang.

Selain itu, sediakan daun-daun salad, tomato, timun dll yang digaul dengan jus limau serta minyak zaitun. Sayuran segar seperti timun dapat mengurangkan efek carcinogen bahagian garing (atau hangus sedikit) pada makanan yang dipanggang.

BAR-BE-QUE
4 keping paha ayam, tanpa tulang
4 keping steak
4 keping daging kambing
1 camb tepung jagung } campur
60 ml air }

Bahan sos/perap
125 ml sos masam manis
125 ml sos cili
125 ml sos tomato
90 ml sos plam
125 ml sos blackpepper
60 ml sos Hoisin
60 ml sos tiram
30 ml madu
1 camb kicap manis
1 camb serbuk lada hitam
1 camt herba Itali, jika suka
Garam secukupnya

Cara membuat
1. Satukan semua bahan perap di dalam bekas plastik.
2. Campurkan dengan ayam, steak dan daging kambing.
3. Tutup dan biar selama 4 jam. Hendaklah digaul sebanyak 2 hingga 3 kali.
4. Panggang di atas bara api hingga masak.
5. Untuk sos: Jerang bahan perap dengan campuran tepung jagung.
6. Kacau atas api sederhana hingga pekat. Hidangkan bersama bahan barbeque.


No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez