Saturday, November 8, 2008

Aiskrim


Pernahkah terbayang membuat aiskrim sendiri di rumah? Ia tidak sukar langsung. Membuatnya juga tidak cerewet. Malah anda akan dapati rasanya boleh dipelbagaikan dengan membubuh pewarna dan perisa berbeza. Apa yang paling mustahak, anda akan dapati rasanya lebih sedap daripada kebanyakan aiskrim yang dibeli!

Tidak percaya? Cuba buat sendiri dan anda akan dapati ia benar. Anda tidak perlu menggunakan mesin pembuat aiskrim. Mesin jenis ini cuma berbaloi jika anda selalu membuat aiskrim. Dengan resipi ditunjukkan, yang perlu ada hanya pemutar elektrik (mixer) samada jenis pegang (hand-whisk) atau bermangkuk (with stand) jika membuatnya banyak.

Perisa yang biasa tentulah vanila. Namun begitu anda boleh campurkan hirisan kecil buah-buahan seperti laici atau strawberi, kekacang panggang seperti badam, serbuk biskut seperti Oreo. Selain itu, boleh masukkan parutan coklat masakan atau coklat urai dan cip coklat. Jadi, kesimpulannya banyak bahan yang boleh dimasukkan untuk menyedapkan aiskrim.

Ada juga resipi aiskrim yang menggunakan telur. Oleh kerana telur tidak dimasak, aiskrim begini tidak sesuai untuk ibu-ibu mengandung, bayi atau orang-orang yang terlalu tua. Ini adalah kerana mereka mungkin mendapat keracunan salmonella. Ini disebabkan daya ketahanan mereka agak lemah. Jadi, resipi yang disertakan di sini sangat sesuai untuk sesiapa saja.

Perlu difahami terutama tentang peti sejuk atau peti ais. Ruang yang digunakan untuk membuat aiskrim adalah peti pembeku atau freezer. Jika anda set pada suhu paling rendah, aiskrim akan lekas beku. Namun begitu, sekiranya banyak barangan yang disimpan di situ, anda mesti rendahkan sehingga ke maksima. Ini adalah kerana ruang dingin yang agak sempit dan tidak mencukupi.

Di antara lima bahan untuk membuat aiskrim, mungkin ramai yang masih tidak biasa dengan krim putar. Ia dikenali dengan whipping cream atau double cream. Manakala whipped cream pula adalah krim putar yang sudah diputar hingga kental atau keras.

Jangan terlebih putar atau pukul kerana ia mudah menjadi cair semula. Jika ini terjadi, anda tidak boleh menggunakannya lagi. Lakukan dengan pemutar elektrik pada tahap paling minima. Jika hendak memukul dengan tangan, gunakan pemutar belon atau balloon whisk.

Setiap kali memutar krim, gunakan pemukul yang sudah dibilas dengan air panas dan dilap kering. Begitu juga dengan mangkuknya. Jika ada kesan gris atau lemak serta minyak (dari mentega atau marjerin), krim putar tidak akan menjadi kental. Sebaik-baiknya letak pemutar dan mangkuk di dalam peti sejuk supaya krim mudah kental.

Jangan keliru di antara krim putar tenusu dengan yang bukan tenusu (non-dairy topping). Meskipun ia dijual di dalam bekas yang hampir sama, krim bukan tenusu adalah untuk menghias kek. Non-dairy topping lebih putih dan mudah kental bila dipukul. Jadi, sangat sesuai digunakan sebagai aising. Anda perlu campurkan dengan gula aising secukup manis sebelum memukulnya. Namun begitu ada juga yang dijual sudah sedia manis.

Coffeemate memberi rasa lemak dan harum pada aiskrim. Ia memang mudah larut dengan gula dan susu. Jika anda ingin mengurangkan lemak di dalam aiskrim ini, gantikan susu segar (fresh milk) dengan susu rendah lemak (non-fat milk) atau susu skim. Susu skim dalam bentuk serbuk mesti dicampurkan dengan air suam sebelum digunakan. Ini adalah supaya ia mudah larut.

Bekas menyimpan aiskrim sebaik-baiknya diperbuat daripada plastik. Ia mestilah mempunyai penutup yang kemas dan tidak mudah tanggal. Kalau boleh, jangan gunakan plastik pakai-buang kerana ia mudah pecah setelah disimpan lama di dalam peti pembeku. Jika anda mempunyai bekas aiskrim yang tidak digunakan lagi, ia adalah lebih baik.

Jika membuat aiskrim dengan banyak, bolehlah campurkan pelbagai perisa dan pewarna berbeza. Tandakan pada bekas tempat menyimpan (peti pembeku) supaya lebih sistematik. Catatkan tarikh dibuat kerana ia selalunya tahan sehingga 3 bulan. Sebelum dimakan, biar pada suhu bilik selama 8-10 minit sebelum mencedukkannya ke dalam gelas.

Aiskrim buatan sendiri tidak seperti aiskrim yang dibeli di kedai. Oleh kerana aiskrim buatan sendiri tidak mempunyai bahan pengawet atau campuran kimia yang lain, ia mudah cair berbanding dengan aiskrim ‘komersial’. Walaupun begitu, rasanya sangat sedap dan anda hanya perlu menunggu sekali saja dalam proses membuatnya.

Untuk memastikan aiskrim ‘separuh beku’ (langkah ke 4), perhatikan sekeliling aiskrim. Jika keras, bolehlah dituangkan ke dalam mangkuk. Jika terlebih masa dan aiskrim nampak sudah menjadi terlalu beku, keluarkan dan biar pada suhu bilik. Sebaik saja sebahagiannya menjadi cair, terus pukul hingga teksturnya halus dan kembang sedikit.

Anda boleh hidangkan aiskrim dengan ceri, kekacang cincang, sos coklat atau sos strawberi. Untuk aiskrim hijau, cuba tambah perisa pudina dan warna hijau. Manakala perisa keladi dan warna ungu. Jadi, terpulanglah pada kreativiti masing-masing.

AISKRIM
150 gm coffeemate
100 gm gula kastor
250 ml susu segar
250 ml krim putar
1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya
1. Larutkan coffeemate, gula dengan susu, ketepikan.
2. Putar krim hingga kental. Campurkan dengan vanila dan susu tadi.
3. Letak di dalam bekas bertutup.
4. Simpan dalam peti pembeku sehingga separuh beku.
5. Letak di dalam mangkuk, pukul tahap maksima dengan pemutar elektrik selama 7-8 minit.
6. Tuangkan semula ke dalam bekas bertutup.
7. Simpan dalam peti pembeku selama 10 jam.

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez